Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Baanbrekende oplossing voor verkeerscomplex Waregem

Baanbrekende oplossing voor verkeerscomplex Waregem

Nieuws
13/11/2017

Het huidige complex kent op dit moment een moeilijke doorstroming met vaak files tot op de E17. Ook op de omliggende kruispunten van de N382 is er veel hinder. Er werden vier scenario's uitgewerkt waarvan het meest revolutionaire het beste leek, namelijk het Diverging Diamond Interchange scenario. DDI wordt al toegepast in de Verenigde Staten maar vindt ook stilaan zijn weg naar Europa. Zo zijn er Frankrijk al 70 voorbeelden.

Schranken

Met het systeem wordt gezorgd dat het verkeer dat linksaf moet - hetzij de E17 op, als de E17 af - minder hinder ondervindt. Daarom wordt het verkeer ter hoogte van de brug zelf geschrankt. Dat betekent dat het verkeer op de brug van het rechter- naar het linkerbaanvak wordt omgeleid. Op die manier moeten de bestuurders die links willen afslaan niet langer voor de verkeerslichten staan en gebruik kunnen maken van een bypass. Er zijn wel nog verkeerslichten voorzien, zodat het schranken veilig kan verlopen. De omliggende kruispunten worden aangepakt en er worden onder meer extra afslagstroken voorzien.

Fietsersbrug

Om de veiligheid van fietsers en om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer te verbeteren geeft AWV de voorkeur om fietsers weg te houden van het verkeerscomplex. Zo zal er even verderop een fietsbrug over de E17 aangelegd worden tussen de Kalkhoevestraat en de Keizerstraat. Het concept wordt nog verder uitgewerkt.

Auteurs: 
Belga