Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Krismar betwist sociale dumping en uitbuiting

Krismar betwist sociale dumping en uitbuiting

Nieuws
26/12/2017

Vrijdag is op het bedrijventerrein van Krismar in Wingene een Poolse chauffeur dood aangetroffen in zijn vrachtwagen. Hij stierf wellicht aan de gevolgen van een CO-vergiftiging toen hij in zijn vrachtwagen overnachtte.

Advocaat Dieter Dejonghe: “Op het ogenblik van zijn overlijden, nam het slachtoffer R.M. zijn dagelijkse rust. In een arrest van 20 december 2017 heeft het Hof van Justitie geoordeeld dat het toegelaten is dat een internationale chauffeur zijn dagelijkse rust neemt in zijn trekker, op voorwaarde dat het voertuig slaapfaciliteiten heeft en stilstaat. Dit was hier het geval. De trekker waarmee het slachtoffer reed, was bovendien zo goed als nieuw (8 maanden oud).”

“Het is niet gebruikelijk dat de dagelijkse rust genomen wordt op de parking van Krismar België in Wingene. Afgelopen donderdag toen het slachtoffer Raymond Mintus er overnachtte, namen quasi alle andere chauffeurs hun dagelijkse rust ergens anders op. In Wingene zijn ook douches en toiletten voorzien voor chauffeurs van transporteurs die in onderaanneming rijden voor Krismar België en voor chauffeurs van leveranciers.”

Reactie vakbond

De socialistische transportvakbond wijst erop dat het voor het Wingense transportbedrijf al om het vierde dodelijke slachtoffer uit Polen gaat op zes jaar tijd. Het bedrijf wordt momenteel al gerechtelijk vervolgd voor een loodsbrand die in april 2012 aan twee Poolse arbeiders het leven heeft gekost.

De vakbond noemt de Poolse werknemers "slachtoffers van structureel georganiseerde sociale dumping". De Poolse chauffeurs worden namelijk niet volgens de Belgische normen betaald. "Het bedrijf is manifest in overtreding met de Belgische en Europese regelgeving", zegt BTB-voorzitter Frank Moreels daarover. "Een 'dispatching' organiseren in Polen is immers niet voldoende om legaal te werken. Er moet ook transportactiviteit zijn in Polen", zo klinkt het. "Bovendien is er een Belgische cao die bepaalt dat chauffeurs die in België werken, ook volgens de Belgische voorwaarden betaald moeten worden."

"De inspectiediensten en het gerecht treden de laatste maanden strenger op tegen bedrijven die sociale dumping organiseren. Dat is positief en we hopen dat men op die weg doorgaat. Wordt het echter geen tijd dat transportvergunning ingetrokken wordt van transportondernemingen die een loopje nemen met de wetgeving?", klinkt het nog.

 

 

Auteurs: