Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Beter online studeren dankzij Dig-e-lab

Beter online studeren dankzij Dig-e-lab

Nieuws
06/05/2021

Via bijvoorbeeld ondertitelde archiefvideo’s kunnen bestaande opleidingen perfect digitaal aangeboden worden. De Europese Unie speelt een belangrijke rol in dit project, zowel op financieel als academisch vlak.

Het interregionaal project Dig-e-lab is eind 2016 opgericht door eCampus, het online onderwijsplatform van het Centrum voor Avondonderwijs in Antwerpen. Het doel is om de problemen rond mobiliteit en tewerkstelling weg te werken. Verschillende universiteiten werken daarvoor samen om bestaande opleidingen via digitale manieren aan te bieden aan studenten. Dig-e-lab wil alternatieve e-learning initiatieven in kaart brengen. Om dat te doen richt het project zich op drie specifieke categorieën: taalopleidingen, knelpuntberoepen zoals verpleegkunde, en opkomende beroepen door nieuwe digitale mogelijkheden. In Vlaanderen neemt de onderzoeksgroep ITEC van de KU Leuven in campus Kortrijk (KULAK) deel aan Dig-e-lab.

“Dig-e-lab wil het probleem rond tewerkstelling en mobiliteit digitaal oplossen.”

“Met e-learning hebben we gefocust op alles wat te maken heeft met online video’s”, verklaart projectleider Frederik Cornillie. Het onderzoeksteam heeft daarvoor verschillende opleidingen verrijkt met didactische middelen, zoals ondertitels op maat van het leerniveau. Daarnaast werkt ITEC rond het Europees project Nedbox. “Dat is een online platform waar je Nederlands kan leren. Daarvoor maken we gebruik van authentiek videomateriaal zoals filmpjes van de VRT. Die worden aangevuld met oefeningen en vragen zodat gebruikers makkelijker Nederlands kunnen leren. In dit geval zijn dat anderstalige nieuwkomers, maar dat kunnen ook Franstalige burgers zijn die moeten functioneren in het Nederlandstalig werkveld ”, licht Frederik Cornillie toe.

Het onderzoeksteam heeft daarnaast ook geanalyseerd hoe effectief de online leerstrategieën zijn. Isabeau Fievez was onderzoeksmedewerkster bij ITEC en heeft dat proces bestudeerd. “Dat deden we op verschillende manieren: van de aandacht van de gebruiker meten tot woordenschatverwerving bevorderen met ondertitels en pop-up glossaries. In mijn ogen is het project heel succesvol omdat we mensen geholpen hebben om online beter te studeren. Daarnaast bieden we met Dig-e-lab een oplossing voor volwassenen die door de afstand van een school bijvoorbeeld geen fysieke les kunnen volgen”, aldus Fievez.

Het Europese belang

N-VA-politicus Geert Bourgeois zetelt momenteel in het Europees Parlement. Hij maakt deel uit van onder andere de Bijzondere Commissie artificiële intelligentie in het digitale tijdperk en juicht het project alleen maar toe. ”Je hebt grenzen nodig, maar we moeten ook durven om over de grens te gaan. Duizenden mensen uit Noord-Frankijk komen in Zuid-West-Vlaanderen werken. Door Europese steun en subsidies bieden we meer ontwikkeling, wat positief is”, aldus meneer Bourgeois.

Isabeau Fievez sluit zich daarbij aan: “De impact van Europa is zeer belangrijk, zowel op financieel als academisch vlak. Door samen te werken met Franse en Waalse partners zoals de universiteit van Lille is onze tweetaligheid en kennis verbeterd, alsook die van de studenten.”

Auteurs: 
Floor Vergote - Student Journalistiek Howest